ONI

PROGRAM | Michal Indrák ~ Otto Wanke~ Michal Indrák~ Kristýna Švihálková~ Martin Švec~ Rodrigo Morales~ Dan Dlouhý~ Rocc

Postdramatický operní projekt ONI s mezinárodním rozměrem z hlediska původu zúčastněných tvůrců i charakteru představení, využívající nejsoučasnější technologie tvorby zvukové a obrazové složky, jehož inspirací byly některé rysy tradiční i moderní japonské kultury, prvky křesťanství a zejména osobní umělecká směřování jednotlivých autorů a interpretů v jedné osobě.

  • Skladatelé a účinkující: Dan Dlouhý, Michal Indrák, Martin Švec, Kristýna Švihálková, Otto Wanke
  • Režie: Rocc
  • Video: Rodrigo Morales
  • Zvuk: Jiří Pejcha

Dan Dlouhý

DanDlouhý (Česká republika), vystupující i pod uměleckýmpseudonymemDama Dama je skladatel, sólový hráč na bicí nástroje, tvůrce hudebníchnástrojů. Absolvent VUT Brno –obor Jaderná zařízenía absolvent JAMU v Brně -obor Bicí nástroje,obor Kompozice a Teorie kompozice; habilitace mu byla udělena na základě publikace stématempočítačem podporované algoritmická kompozice.Od roku 2008 interní pedagog JAMU v oborech Kompozice, Multimediální kompozice a Bicínástroje, od roku 2011 vedoucí Katedry kompozice, dirigování a operní režie.Zakládající člen, umělecký vedoucí a dramaturg Středoevropského souboru bicích nástrojů DAMADAMA a dua KONVERGENCE, zakládající člen Art Inkognita (1985-90).Je autoremvíce než 150 komorních, orchestrálních a elektroakustických skladeb (často pro jím speciálněvytvořené nástroje bicí, strunné a dechové, nebo speciální elektroakustické).Jeho široká sbírka více než tisíce hudebních nástrojů tvoří základ instrumentáře souboru DAMADAMA; spoluzakladatel firmy na výrobubicích nástrojů DAMA PERCUSSION.Ve svých souborech spojuje soudobou vážnou hudbu s multimediální prezentací; absolvovalněkolik tisíc koncertních vystoupení (často jako vyslanec Ministerstva kultury České republikyv zahraničí –namátkou Expo 2000, Dny české kultury v Paříži, Maastrichtu, Berlíně, Vídni apod.),natáčel jako sólista, člen nejrůznějších komorních souborů a symfonických orchestrů pro české izahraniční televizní a rozhlasové společnosti, vydal 12 profilových CD se soubory DAMA DAMA aKONVERGENCE a spolupracoval při natočení dalších 10-ti CD. Také se podílel jako interpret neboskladatel při tvorbě mnoha scénických hudeb pro divadlo a televizi a hudebně i herecky (v maléúloze) také na přípravě českého filmu Amerika, natočeného podle novely Franze Kafky.2x obdržel ocenění Českého hudebního fondu, se souborem DAMA DAMA zvítězil vEvropskésoutěži bicích orchestrů vysokých škol a získal cenu České hudební rady, vítěz národní kompoziční soutěže Generace 1995 a soutěže elektroakustické hudby MUSICA NOVA 2000.Autor publikací Přehled, systemizace a zhodnocení témbrálních inovací, Počítačem podporovanáalgoritmická kompozice.

Otto Wanke

Po přestěhování do Vídně začal Otto Wanke (Rakousko) studovat instrumentální skladbu u Wolfganga Liebharta na Konservatorium Wien, dále začal studovat filmovou kompozici u Iris ter Schiphorst a elektroakustickou kompozici u Karlheinze Essla na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. V poslední době působí jako interpret elektroakustické hudby, vystupujejako sólista i ve spolupráci s dalšími hudebníky. V roce 2018 byl zaměstnán na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien jako asistent na Katedře etnomuzikologie a tam také začal studovat doktorský program se zaměřením na spektrální hudbu pod vedením Gesine Schröder. Od roku 2020 je interním pedagogem Hudební fakulty JAMU.

Rocc 

Rocc (Slovinsko) vystudoval operní režii na JAMU v Brně, postgraduálně studoval scénografii v Curychu a v Offenbachu nad Mohanem. Jako režisér a výtvarník vytvořil přes 50operních produkcí a spolupracoval s národními divadly v Praze, Brně, Ostravě, Lublani (Slovinsko), Rize (Lotyšsko),Vroclavi (Polsko) a s Operou Bergen (Norsko). Jeho práce byla prezentovaná na mnoha mezinárodních festivalech. Speciální Roccovou profilacíje současná opera, je zakladatelem a uměleckým vedoucím „opery povera“. V sezoně 2008/09 byl zástupcem uměleckého šéfa av letech 2009–11 uměleckým šéfem Janáčkovy opery NDB. 2011–13 působil jako umělecký šéf Státní opery Praha, která se v lednu 2012 propojila s Operou ND v Praze. 2013–19 byl uměleckým šéfem Opery ND v Lublani. V roce 2018 bylo Roccovi uděleno Uznání významných uměleckých děl, jedná se o nejvyšší umělecký titul Univerzity v Lublani, odpovídající vědeckému doktorskému titulu. Je docentem v oboru operního herectví na Hudební akademii v Lublani a členem odbornýchporot na mezinárodních pěveckých soutěžích doma i v zahraničí.

Martin Švec 

Martin Švec (Slovenská republika) vystudoval bicí nástroje na Konzervatoři Jána LevoslavaBelly v Banské Bystrici, v současné době je posluchačem doktorského studia JAMU v Brně a členem orchestru Národního divadla Brno. Zúčastnil se marimbových soutěží v Bamberku a Montesilvanu. Vystoupil na festivalu Setkávání nové hudby Plus (s flétnistkou Áshildur Haraldsdóttir) či na Festivalu bicích nástrojů 2016, kde se podílel na autorském provedení skladby Slopes Paula Rennicka, a také doprovázel se Středoevropským souborem bicích nástrojů DAMA DAMA balet Falling Angels v představení 4 Elements Národního divadla Brno. Jako sólista vystoupil s Moravskou filharmonií Olomouc a Pražkou komorní filharmonií ve skladbách Daniela Šimka. Je jedním z kmenových členů Mirror Ensemble, který se věnuje soudobému minimalismu, také spolupracuje s Ensemble Spectrum; jakoorchestrální hráč vystupoval s Filharmonií Brno, Slovenskou filharmónií či s Ensemble Opera Diversa a Ostrava New Orchestra.Spolu se Štepánem Filipkem je spoluautorem Formální a interpretační problematika smyčcových kvartetů Miloslava Ištvana. Pravidelněvyučuje na FEKT VUT (studijní program Audio inženýrstvím) od roku 2020 je interním vyučujícím na Hudební fakultě JAMU.

Kristýna Švihálková

Kristýna Švihálková (Česká republika) absolventka magisterského stupně studia na HF JAMU v oboru Bicí nástroje, v současné době posluchačka doktorského stupně studia tamtéž. Spolupracovala se soubory Hausopera, Něco si přej, ale i s Filharmoníí Brno v rámci Orchestrální akademie (zde působí i jako lektorka hudebních workshopů pro děti), souborem Opera Diversa, Národním divadlem Brno atd.,a jako sólistka namarimbu i s Janáčkovou filharmonií Ostrava.nebo v rámci sólových koncertů (Los Angels apod.). V rámci magisterského stupně studia využila možnosti celoroční stáže na California Institute of the Arts (CalArts), kde se kromě bicích nástrojů věnovala mj. i studiu zpěvu. Věnuje se hudebnímu divadlu (kromě hry na nejrůznější bicí nástroje tedy i se zpěvem, recitací, s detailním propracováním pohybu, scénografie, videoprojekce, svícení apod. Provedla řadu českých premiér skladeb zahraničních autorů.

Rodrigo Morales

Rodrigo Morales (Bolívie, Česká republika) je absolventem UKv oboru filmové a televizní žurnalistiky a anglického programuFAMU v oboru filmová a televiznížurnalistika. Filmový a televizní režisér, nezávislý producent, od roku 2021 pedagog Katedry kompozice, dirigování a operní režie HF JAMU Brno. Několik let strávil jako dokumentarista a zpravodaj ve válečných konfliktech na Balkáně a v Iráku. Nepřenositelné zkušenosti s válkou, stejně jakozkušenosti s diktaturami z dětství, se snaží přetavit prostřednictvím experimentálního a poetického filmu. Hledá nové možnosti výrazu a experimentuje s vnímáním času, s pamětí a imaginací mimo narativní a faktografickou kinematografii. Jeho uměleckým manifestem je film Zviditelnění, poetický celovečerní dokument natočený v 5 zemích východní Evropy. Vyučoval na FAMU v Praze a MU v Brno, přednášel o filmu na řadě univerzit v nejrůznějších zemích světa (v Bolívii, Argentině, Španělsku, Itálii, Slovinsku).

Michal Indrák

Michal Indrák (Česká republika) je českým skladatelem soudobé a experimentální hudby, zároveň hraje improvizovanou hudbu a působí jako knihovník v Moravské zemské knihovně. V letech 2001-2003 studoval matematiku a hudební výchovu na Masarykově univerzitě v Brně. V roce 2008 absolvoval obor kompozice na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (HF JAMU). V roce 2013 dokončil doktorské studium (Ph.D.). Je členem souborů Brno Improvising Unit a Dunami ensemble. Zúčastnil se mnoha kompozičních kurzů a především Ostrava Days 2013 (lektoři: Philip Glass, Christian Wolff, Bernard Lang, Petr Kotik). Michal je autorem publikace Progrese formových tvarů v hudbě s přihlédnutím ke vztahům k hudebnímu obsahu.

To top